Unge danskere foretrækker pesto fremfor brun sovs - PestoEkspressen kommer til Bjerringbro

Kom og få en gratis smagsprøve i PestoEkspressen
dato

Mere end 4 ud af 10 danskere har rigtig ofte pesto i køkkenet derhjemme. Hver tiende har det altid. Og skal der sovs eller dip til aftenens kylling, så er pesto favorit hos danskere mellem 18-29 år, der sparker brun sovs på 3. pladsen. Kom forbi og smag, hvad du synes om den klassiske italienske sauce, når PestoEkspressen besøger Bjerringbro.

Der er skrevet en populær sang om den italienske sauce, pestoen, og som den indikerer, er det ikke bare italienerne, der er glade for pesto. Det er danskerne også. Mere end 4 ud 10 danskere har oftest pesto i køkkenet, og blandt de yngre danskere er det endnu flere, nemlig 59 procent.

”Åbner man køkkenskabene hos en tilfældig dansk husstand, så har de ofte, meget ofte eller altid pesto derhjemme. Nu er varemærket Irma på hylderne her i SuperBrugsen i Bjerringbro med en serie af pestoer, der er rigtig italienske. Det er nemt at sætte ekstra god smag på både frokost og aftensmad med pesto,“ fortæller Michael Rahbek, der er ansvarlig for varemærket Irma.

Generationskløft - Pesto slår brun sovs af banen
At smagen af Italien er populær, er måske ikke så overraskende, men en undersøgelse foretaget af Norstat for varemærket Irma viser, at unge danskere i aldersgruppen 18-29 år, faktisk helst vil have pesto til et måltid med kylling (36 procent). Og 59 procent af dem har rigtig ofte pesto i køkkenet derhjemme.

I aldersgruppen 40-49 år og opefter foretrækker danskerne tzatziki (40 procent) til kyllingen, mens den brune sovs har lidt trangere kår. 

Helt generelt for danskerne er den foretrukne sauce eller dip til stegt kylling, kyllingebryst eller kyllingelår 1: Tzatziki (36 procent) 2: Brun sovs (25 procent) og Pesto (22 procent). Men hos unge sparker pestoen altså både tzatziki og brun sovs ned af ranglisten. I aldersgruppen +60 er det 27 procent, der foretrækker den brune sovs. 

Smagen af Italien kommer til Bjerringbro
For at gøre det let for kunderne at teste, om pesto mon er noget for dem – og om de synes, at Irmas pesto smager ligeså godt, som det påstås, holder PestoEkspressen ved SuperBrugsen på Markedsgade den 20. juni fra kl. 15.30. Der er gratis smagsprøver og mulighed for at vinde en flot gavekurv fra varemærket Irma.

Gennem flere år har varemærket Irma hjembragt pesto fra den lille familiedrevne virksomhed CLAS, der ligger i hjertet af Ligurien. CLAS ligger ved byen Imperia, tæt på havet og de ligurianske bjerge, der er hjemsted for den allerbedste basilikum - en vigtig ingrediens i den klassiske grønne pesto.

Kilde: Irma
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.